Wereldhave kiest voor Nederlands winkelvastgoed

Vastgoedfonds Wereldhave gaat investeren in winkelcentra voor de 'dagelijkse boodschappen' in de Nederlandse vastgoedmarkt. Dat heeft bestuursvoorzitter Dirk Anbeek maandag bekendgemaakt bij de presentatie van de jaarcijfers over 2012.

Wereldhave kwam vorig jaar nog in zwaar weer na een onvoorziene afwaardering op het Amerikaanse vastgoed en een winstwaarschuwing. De aandelenkoers kelderde daarna en toenmalig topman Hans Pas moest weg. Daarop besloot het fonds haar Amerikaanse en Britse vastgoed te verkopen, wat 1,2 miljard euro opleverde. Een deel van dat geld, 400 miljoen euro, wordt nu gebruikt voor nieuwe aankopen. Daarbij kijkt Wereldhave naar winkelcentra in de Benelux en Finland en op kantoren in Parijs.

“Nederland is de lastigste van die landen”, stelde Anbeek maandag. “De onzekerheid over de huizenmarkt hangt als een grauwsluier over alles heen. Maar wij kiezen voor de langere termijn. En dan denken wij in Nederland waarde toe te kunnen voegen.” Wanneer Wereldhave investeert kon de topman nog niet zeggen. Wel liet hij blijken niet geïnteresseerd te zijn in te koop staande kleine winkelcentra van Corio of het vastgoed van SNS.

De portefeuille van Wereldhave moet uiteindelijk groeien naar 2,5 miljard euro tot drie miljard euro. Tachtig procent van het vastgoed moet retail zijn. “We zullen veel meer moeten investeren zodat mensen naar onze winkelcentra blijven komen”, zegt Anbeek. In al zijn winkelcentra wil de bestuursvoorzitter een ‘hart’, met horeca, speelplaatsen voor kinderen en evenementen.

Jaap Kuin, analist van ING, noemt de investering in Nederlands vastgoed positief. “Wereldhave is een van de weinige fondsen die zich richten op dit segment, Nederlandse winkelcentra voor de alledaagse boodschappen. Ze zitten daarmee in een niche waar in Nederland weinig concurrentie zit, onder meer door een gebrek aan financiering.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!