RetailTrends 2: Personeel is sleutel tot succes en Imaginarium wil twaalf winkels

In het februarinummer van RetailTrends een dubbelinterview met de directie van de Nederlandse Expert Groep. Algemeen directeur Gabri Martèl en Paul Wets, teamleider verkoop en dealerondersteuning, gaan in op de speerpunten in het beleid van de formule. ‘We moeten af van de middelmaat, niet een stap maar meerdere stappen harder lopen”, stellen zij in gesprek met RetailTrends.

Ook Niels Hötte en Cazijn Langeler van speelgoedformule Imaginarium tonen zich ambitieus. De studievrienden hebben de exclusieve franchiserechten verkregen van de Spaanse speelgoedketen voor Nederland. In 2012 openden zij de eerste twee vestigingen in Amsterdam. Aan Margot Visser vertelde het duo binnen vijf jaar twaalf winkels te willen hebben in de grotere stedelijke winkelgebieden.

In de 99ste RetailTrends verder veel aandacht voor het thema personeel. Zo schrijft John Terra over de sleutelrol die is weggelegd voor personeel in de fysieke winkel en concludeert Marissa Blijham op basis van een rapport van het Kenniscentrum Handel dat er meer aandacht dan ooit nodig is voor service, gastvrijheid en beleving.

Jacqueline de Bree en Femke Roozen van trainings- en organisatieadviesbureau V.R.I.S. vinden dat er te weinig oog voor de klant is, vertelden zij Hanneke van Bladel. En ook de binnenstad behoeft beleving, schrijven Cindy van Cauter van Quotes Research en Marc Majolée van RetailVastgoedAdvies. Zestig procent van de Nederlanders ergert zich volgens hen aan de binnenstad.

In de nieuwste RetailTrends eveneens het jaarlijkse overzicht Retail & Opleiding, dat de redactie van RetailTrends voor het vijfde jaar heeft samengesteld. Daarin zijn alle opleidingen voor winkelpersoneel weergegeven die leiden tot een landelijk erkend (mbo- of hbo-)diploma. Dit jaar is het overzicht uitgebreid met het interne opleidings- en trainingsaanbod van retailorganisaties.

Ook worden de promotieacties van supermarkten onder de loep genomen door onderzoeksbureau SymphonyIRI. Terwijl de klant meer korting en voordeel wil, blijken eigenlijk alleen ‘diepe’ acties effect te hebben. Volgens business insights director Ronald Laureijsen zijn lage kortingen nog nauwelijks succesvol.

Evenzeer buigt RetailTrends zich over de voortgang van New Babylon. Deze high traffic locatie in Den Haag koerst af op opening. De beoogde officiële opening van het winkelcentrum stond gepland voor dit voorjaar, maar is op verzoek van de modewinkels doorgeschoven naar september. Inmiddels zijn de kantoren van New Babylon geopend.

Ook in RetailTrends 2:
- Het belang van data bij een omnichannelstrategie
- De aanwezigheid van digitale ontwikkelingen op de winkelvloer
- Nabeschouwing Jaarcongres Anton Dreesmann Leerstoel voor Retailmarketing
- Voorbeschouwing op de nieuwe vakbeurs Retail Event Nederland
- Het HBD-katern over onder meer metropool regio Amsterdam
- Columns van Hans Verstraaten en Henk Gianotten
- De vaste rubrieken Opmerkelijk, Update, RetailMonitor, Grenzeloos, RetailReview en Service

RetailTrends verschijnt vandaag. Voor een jaarabonnement op RetailTrends, klik hier. U ontvangt dan elf keer per jaar RetailTrends en zes keer per jaar EtailTrends.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!