‘Daling besteedbaar inkomen consument pijnlijk voor non-foodretail’

Non-foodretailers in Nederland krijgen de grootste klappen door de daling van het besteedbaar inkomen van Nederlandse huishoudens. Dat concludeert ABN AMRO in de Sectorupdate Retail. Volgens de researchtak van de bank hebben de opkomst van online en het dalende consumentenvertrouwen een veel minder grote impact op de volumes van non-foodretailers. Deze liepen sinds het begin van de crisis terug met ruim veertien procent.

Hoewel de online verkoop sinds 2008 een groei van 123 procent kende naar een verwachte 4,9 miljard euro in 2012, kan deze volgens ABN op zichzelf niet de teruggang in volumes voor de retailmarkt verklaren. ‘Zelfs na deze sterke groei bedraagt het totale marktaandeel van online non-food retail namelijk slechts 5,6 procent van de totale markt’, aldus het rapport.

|De teruggang van het besteedbare inkomen van de consument is volgens het rapport de grootste boosdoener van de dalende verkoopcijfers in de non-foodretail. “Het reëel beschikbaar inkomen is met ruim twee procent afgenomen sinds 2008. Daarnaast kent de consument een drang tot schuldreductie: consumptieve schulden namen de laatste twee jaar af met ruim tien procent (2,5 miljard euro). Dat betekent dat inkomen is gebruikt om schuld af te lossen en ook dat er minder nieuwe schuldinstrumenten zijn afgesloten”, ziet ABN AMRO. “Dit heeft directe gevolgen voor de bestedingen.”

Ondanks de flinke volumekrimp voorspelt ABN AMRO een 'geleidelijk en duurzaam herstel van retailmarkt'. Dit is volgens het rapport te danken aan een langzame aantrekking van de mondiale economie vanuit de export, ‘waardoor in de loop van 2013 weer een lichte groei van de Nederlandse economie is te zien’. “Vanuit deze groei zullen uiteindelijk ook de binnenlandse sectoren langzaam aantrekken en kan er ook een voorzichtig herstel van de koopkracht optreden”, voorziet de bank.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!