’Franchiseconflicten spelen altijd al’

Conflicten tussen franchisenemers en franchisebedrijven zijn niet alleen van deze tijd. Dat schrijft De Telegraaf naar aanleiding van het huidige conflict tussen Olympia Uitzendbureau en zijn 47 franchisenemers. Het uitzendbureau werd in 2006 nog uitgeroepen tot beste franchiseonderneming van Nederland, maar wordt nu beschuldigd van ‘slecht franchisegeverschap’. Het uitzendbureau houdt de kostprijs al jarenlang onrechtmatig te hoog, aldus de franchisenemers.

Een dergelijk conflict speelde ook al in 2006 toen woedende franchisenemers van bouwmarktketen Fixet miljoenen van de overkoepelende firma Reesink eiste. Het bedrijf werd beschuldigd van het hanteren van te hoge omzetprognoses. Hierdoor kwamen de franchisenemers van Fixet in grote financiële problemen. Twee jaar later moest boekenketen Bruna miljoenen euro’s aan zijn franchisenemers terug betalen. De directie van Bruna had dit geld naar het eigen resultaat geboekt, terwijl het geld eigenlijk voor de franchisenemers bedoeld was. Bruna moest vervolgens flink bezuinigen om aan deze betalingsplicht te voldoen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!