Non-food retail blijft krimpen

De omzet in de non-food retail is in het laatste kwartaal van 2012 met vijf procent gedaald. Vooral retailers in elektronica hadden het zwaar te verduren, zo blijkt uit cijfers van GfK Retail Reports. De bestedingen aan consumentenelektronica daalden met 18,3 procent ten opzichte van een jaar eerder. Dit komt niet alleen door de economische crisis, en de terughoudende consument maar ook door de verzadigde tv-markt.

Ook de doe-het-zelf markt boekte in het vierde kwartaal een forse omzetkrimp. De markt sloot het jaar 2012 daardoor af met een omzetafname van zes procent. Daarnaast stond de fotomarkt in 2012 sterk onder druk. Dit komt door dalende vraag naar compact camera’s. In het lage prijssegment vindt er veel kannibalisatie plaats door smartphones met ingebouwde digitale camera’s.

Positieve uitschieters zijn de IT-en Telecom markt. Tablets, smartphones en de bijbehorende accessoires werden goed verkocht. Er werd in december zelfs meer geld aan tablets besteed dan aan notebooks, desktops en netbooks bij elkaar. De verkoop van smartphones steeg met tien procent, en mobiele accessoires zorgden in het vierde kwartaal voor een omzetplus van negentien procent.

GfK verwacht dat de verkoop van accessoires als headphones en draadloze audio-apparatuur in 2013 zal blijven stijgen. Ook kleine huishoudelijke producten zoals keukenmachines en koffieapparaten blijven in trek. Dit komt door de groeiende populariteit van thuiskoken in plaats van een horecabezoek, zo voorspelt het onderzoeksbureau.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!