Markeur zet in op pompshops

Dealerholding Markeur in Alphen aan de Rijn neemt vijftien bezinestations in het noorden van Nederland over van ExxonMobil. Het bedrijf van de familie Boon ziet vooral brood in het uitbaten van de shops.

Financieel directeur Arie Bast erkent in Het Financieele Dagblad dat het hem te doen is om de shops. De exploitatie van benzinestations levert volgens hem een karige boterham op als uitsluitend de opbrengst per liter telt. Bast meent dat bij een operationeel efficiënte organisatie het rendement op de omzet kan uitkomen op ongeveer twee procent of hoger door de winkel en de wasstraat goed te benutten met nieuwe producten.

Markeur gaat per station 10.000 euro tot 20.000 euro investeren met verbouwingen, aanpassingen van het assortiment en de introductie van foodcounters. “Op deze manier spelen we in op de tendens van tanken naar consumptie en vermaak. Als de shop niet aantrekkelijk is, rijden mensen na het tanken rustig naar een volgend station om daar een lekkerder broodje en betere koffie te kopen. Het aanbod van consumptie en vermaak bepaalt tegenwoordig meer de waarde dan het tanken.”

De autodealer, die al 26 stations bezit tussen Amsterdam, Rotterdam en Utrecht, brengt de groepsomzet met de overname van de stations van ExxonMobil omhoog van 150 miljoen euro naar 650 miljoen euro. De overnameprijs is niet bekendgemaakt.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!