Staking in distributiecentra AH dreigt

FNV Bondgenoten heeft supermarktketen Albert Heijn een ultimatum gesteld voor een verbeterde cao voor personeel van haar distributiecentrum. Als de leiding van het concern niet voor 14 maart over de brug komt ‘dan wordt er straks helemaal niet meer gewerkt’. Dat zei hoofdbestuurder Willem Noordman van FNV dinsdag tijdens een demonstratie bij het hoofdkantoor van Albert Heijn in Amsterdam.

De vakbond pleit voor meer zekerheid voor vaste medewerkers van de distributiecentra en een betere positie voor uitzendkrachten die vaak al jaren voor Albert Heijn werken. De onderhandelingen daarover liepen vorige maand vast na een eindbod van de AH-directie van 3,5 procent loonsverhoging. CNV Dienstenbond ging hiermee akkoord, maar FNV niet. Volgens de bond is de loonstijging ‘nog niet eens genoeg voor de inflatie’.

In een reactie toont woordvoerder Dagna Hoogkamer van Albert Heijn zich verbaast over de dreigementen van FNV. “In ons eindbod is een loonsverhoging van 3,5 procent opgenomen en afspraken over werkzekerheid. Dat is een mooi resultaat in deze tijd. Wij vinden dat er een goed bod op tafel ligt dat recht doet aan het harde werk dat onze werknemers verrichten. Met het CNV hebben we dan ook een akkoord gesloten. Het lijkt erop dat een akkoord over een nieuwe cao niet de doelstelling is die het FNV dinsdag nastreeft.”

Volgens FNV Bondgenoten is er ook bij Jumbo/C1000 veel mis bij de distributiecentra. De vakbond organiseerde daarom gisteren eerder op de dag een gezamenlijke protestactie met dc-medewerkers van Albert Heijn, Jumbo en C1000. FNV-kanon Henk van de Kolk sprak hen toe. “Ook bij jullie is de hoeveelheid flexwerk totaal doorgeschoten. Die doorgeslagen flexibiliteit gaan we tot de wortel uitroeien”, zei hij. “Want dc-medewerker is een mooi vak, dat moet een vaste baan zijn.”

Eerder: Albert Heijn doet eindbod voor cao

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!