‘Monowinkels hebben de toekomst’

Winkels moeten meer op een salon gaan lijken. Intiemer en persoonlijker. Dat stelt trendvoorspeller Lidewij Edelkoort in DeLUXE van NRC Weekend. Ze voorziet meer ‘do it yourself’, maar ook meer service, meer lifestyle, meer aandacht voor ‘well being’ en meer ‘pampering’.

Fysieke winkels blijven volgens Edelkoort altijd nodig, ‘want mensen houden behoefte aan kijken, voelen passen en proberen’. “Maar winkels zullen wel moeten evolueren. Nu zijn ze erg saai. Ik zou me een warenhuis kunnen voorstellen met allemaal kleine winkels erin die zich in één ding gespecialiseerd hebben.”

“Ik geloof in monowinkels”, zegt Edelkoort. “Jij gaat zelf de combinaties weer maken. Ik had een huwelijkswinkel bedacht waar je je hele bruiloft zelf kunt verzinnen. Je begint met de jurk en aan de hand daarvan bepaal je de taart, de locatie, het diner, alles.”

In het buitenland ziet zij al positieve ontwikkelingen. “In de Verenigde Staten zie je kleine boerenbedrijven die zich vestigen in shopping malls. Ze kweken op kleine schaal sla en andere groenten, ‘organic’. Dat zou in Nederland ook kunnen komen.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!