Jumbo: 'Geen eenzijdige korting'

Jumbo is ‘teleurgesteld’ over het beeld in de media dat de supermarktketen eenzijdig een drie procent korting zou opleggen aan haar leveranciers. In een persbericht geeft Jumbo aan dat het bedrijf ‘geen eenzijdige conditiewijzigingen oplegt en alle bestaande contractuele afspraken met haar leveranciers blijft respecteren’.

Eerder deze week meldde vakblad Distrifood dat Jumbo zijn huismerk heeft uitbesteed aan de Amerikaanse specialist Daymon, die begin van deze maand drie procent van de omzet van de leveranciers opeiste.

Jumbo stelt dat Daymon slechts aan een beperkt deel van Jumbo’s huismerkleveranciers heeft gevraagd of het gebruik wil maken van hun expertise om samen het huismerk verder te ontwikkelen. “Indien de leverancier hiervoor kiest, wordt door Daymon een vergoeding gevraagd. Deze kosten worden deels door Jumbo betaald en voor een deel wordt een fee aan de leverancier gevraagd. Dit is een internationaal gebruikelijke en geaccepteerde methode”, stelt commercieel directeur Ed van de Weerd van Jumbo.

Het merendeel van de leveranciers ziet volgens Van de Weerd de voordelen van de samenwerking met Daymon en heeft positief gereageerd op de samenwerking. “Ook zij profiteren immers van de groei van ons huismerk en bovendien krijgen zij toegang tot Daymon’s wereldwijde netwerk van huismerkafnemers. De samenwerking werkt dus ook in het voordeel van de leveranciers.“

Landbouworganisatie LTO Nederland noemt de kortingseis echter ‘onaanvaardbaar’. Volgens voorzitter Jan Maat past er voor leveranciers maar één reactie: ‘Nee zeggen’. “En vervolgens gezamenlijk actie nemen om dit winkelbedrijf tot de orde te roepen.”

“Afspraken stellen steeds minder voor, het loopt werkelijk de spuigaten uit”, spreekt Maat zijn ergernis uit op de website van LTO Nederland. Hij bepleit een collectieve actie van verwerkende bedrijven en andere afnemers. “Supermarkten moeten gewoon hun afspraken nakomen, zodat boeren en tuinders weten waar ze aan toe zijn.”

Jumbo en Jan Maat voerden gisterenavond overleg over de situatie. Vooraf stelde Maat Jumbo verantwoordelijk te houden voor het gedrag van haar Amerikaanse partner.

Eerder: Jumbo stuurt leveranciers kortingsbrief

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!