Winkeliers willen betrouwbaarder betalingssysteem na ING-storing

De Nederlandsche Bank (DNB) en individuele banken moeten meer verantwoordelijkheid nemen om een betrouwbaar betalingssysteem te handhaven. Dat bepleit Detailhandel Nederland als reactie op een internetstoring bij ING op woensdag, waardoor winkeliers 'enkele miljoenen euro's' omzet zijn misgelopen.

Klanten van ING die kunnen inloggen via de computer of hun mobiel, kregen gisteren door een fout van de bank een verkeerd saldo te zien. Dit leidde tot onrust in de winkels. Zo konden klanten plotseling niet meer pinnen omdat zij onterecht rood stonden, en moesten zij hun boodschappen daardoor terugleggen.

Detailhandel Nederland kreeg gisteren diverse meldingen van winkeliers. “Het is lastig om de schade te berekenen, maar een deel van de klanten besluit om op zo’n moment niet meer te kopen of om het niet meer in de betreffende winkel te kopen”, zegt secretaris betalingsverkeer Tom Ponjee van Detailhandel Nederland. Volgens hem zijn de Nederlandse winkeliers daardoor gisteren enkele miljoenen euro's omzet misgelopen. Desondanks zal Detailhandel Nederland vooralsnog geen schadeclaim indienen bij ING.

De problemen zijn inmiddels opgelost, maar daarmee is de discussie nog lang niet afgelopen, stelt Ponjee. “Er gaat dagelijks in de detailhandel ongeveer 250 miljoen euro om. Als hierdoor ook maar één procent minder omzet wordt gedraaid, heb je het al over enorme bedragen”, schetst Ponjee de gevolgen wanneer klanten om wat voor reden hun boodschappen niet doen.

Ponjee vindt dat DNB veel strenger moet optreden. "De storing van gisteren toont maar eens aan dat het betalingsverkeer echt een maatschappelijke en vitale infrastructuur is. Op het moment dat het eruit ligt, heeft het enorme gevolgen. Het zou De Nederlandsche Bank en individuele banken sieren als ze hun verantwoordelijkheid zouden nemen en erin zouden investeren dat dit soort problemen in de toekomst niet meer voorkomen."

"We denken dat de banken en DNB samen moeten optrekken om meer te doen”, stelt Ponjee. “Denk daarbij aan betere back-up systemen en betere communicatie. Want ook op dat laatste was gisteren veel kritiek: mensen zaten lang in onzekerheid over de storing. Ze kunnen veel meer doen dan nu gebeurt.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!