'Paardenvleestests maken eten onbetaalbaar'

Het is 'onontkoombaar' dat de prijzen van voedingsmiddelen structureel gaan stijgen door de massale inzet van dure dna-tests sinds het paardenvleesschandaal. Dat zegt voedselveiligheidsdeskundige IJsbrand Velzeboer in De Telegraaf.

Voedingsmiddelenproducenten zetten sinds het geknoei met paardenvlees steeds vaker dna-tests in om honderd procent zekerheid te geven dat er bijvoorbeeld geen goedkoop paardenvlees is verwerkt in rundvleesproducten. Met de dna-tests van 250 tot duizend euro hopen zij het imago van de vleesbranche te herstellen en het vertrouwen van de consument terug te winnen. Velzeboer vreest echter dat voedingsmiddelen 'onbetaalbaar' worden wanneer deze tests een structureel karakter krijgen.

De dna-tests hebben volgens de voedselveiligheidsdeskundige daarnaast weinig invloed op de kwaliteit van het vlees. “We zijn alleen met gevolgenbestrijding bezig”, stelt hij. “Die dna-test is niet meer dan een soort bewijs van goed gedrag. Maar als een voedselproducent de keten waterdicht heeft en weet waar al zijn ingrediënten vandaan komen, is al die poeha niet nodig. Meer regels zorgen ervoor dat de boel duurder wordt, maar het voedsel niet beter, meent Velzeboer. “Met de huidige tests hebben bedrijven zich juridisch ingedekt met certificaten en documenten. Maar je moet alleen een louche handelaar screenen. Dat doe je op de markt ook.”

Ook Dick Veerman van brancheplatform Foodlog is die mening toegedaan. Hij noemt de massale inzet van dna-tests ‘paniekvoetbal’. Meer procedures gaan het probleem niet oplossen, meent hij. “We vertrouwen elkaar gewoon niet meer, dus moeten we alles controleren en hebben we overal procedures voor. Al die procedures dreigen meer geld te gaan kosten dan het eten zelf.”

Veerman noemt McDonald’s als voorbeeld voor de foodbranche. “Daar is bij mijn weten nog nooit een voedselschandaal geweest. Die werken met een open boek. Van een samengesteld product, zoals elke hamburger, moeten de prijzen en herkomst van elk onderdeel transparant zijn.” Volgens hem is de laatste in de keten verantwoordelijk voor het product. “Dat hebben ze bij McDonald’s goed door”, stelt Veerman. “En dat is wat bijvoorbeeld Albert Heijn niet heeft gedaan bij de lasagne van Euroshopper. Anders hadden ze gezien dat het zogeheten rundvlees veel goedkoper is ingekocht dan kan.”

Eerder: NVWA zet extra controleurs in voor paardenvlees & Ook paardenvlees bij AH

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!