'Kledingretail schiet tekort op Chinese online markt'

Kledingretailers hebben moeite om vaste voet te krijgen op de Chinese online markt. Liefst 59 procent van de luxe merken is daar niet vertegenwoordigd. Het andere deel schiet nog op veel punten tekort, meldt Fashion United. Dat terwijl de online omzet van 39 miljard euro tegen 2016 is verdrievoudigd.

Van de 1,35 miljard Chinezen heeft naar schatting ruim veertig procent toegang tot het internet, maar plaatste nog geen achttien procent een online bestelling (242 miljoen). Door de opkomst van smartphones en tablets wordt verwacht dat deze cijfers de komende jaren fors gaan stijgen. Om in te kunnen spelen op deze groeiende markt moeten kledingretailers online innoveren en het vertrouwen van consumenten voor zich winnen.

Zo plaatsen Chinezen uit angst voor nagemaakte kleding niet snel een bestelling bij een webshop. Op de Chinese tegenhanger van eBay en Amazon, Taobao, worden bijvoorbeeld ook namaakversies van veel internationale merken verkocht. "Als consumenten iets willen hebben, komen ze nog steeds naar onze winkel. Het is heel moeilijk om webshops te vertrouwen en namaak is een van onze grootste problemen", zegt Tommy Zhao, ceo van jeansmerk Evisu.

Daarom moet het consumentenvertrouwen eerst offline opgebouwd worden, vindt Morton Severon van KeenOn Fashion. “De consumenten zijn nu in de oude wereld en we moeten hen naar de nieuwe wereld brengen", aldus de algemeen directeur van Otto's dochteronderneming.

In die nieuwe wereld maken luxe merken echter nog te weinig gebruik van nieuwe technologieën en Chinese toepassingen, meldt onderzoeksbureau L2 Think Tank. Zo laden websites te traag, hebben ze geen internationale uitstraling, zijn ze niet op mobiele telefoons beschikbaar en zijn ze slecht vertaald of helemaal niet in het Chinees beschikbaar. Van de honderd merken die op basis van achthonderd van zulke punten zijn beoordeeld, scoorde Burberry met een tiende plek het best van alle kledingretailers.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!