Geen compensatie voor storingen betaalsystemen

Nederlandse banken gaan door storingen getroffen retailers niet compenseren. De conclusie uit het topoverleg met het kabinet over cybercrime is dat er sprake is van overmacht, zegt Boele Staal van de Nederlandse Vereniging van Banken. "Wij doen al alles wat mogelijk is", stelt de voorman.

"'We doen er alles aan', dat is eigenlijk aan de toezichthouder DNB te bepalen, reageert een woordvoerder van Detailhandel Nederland in het Algemeen Dagblad. De brancheorganisatie had aangedrongen op een verbetering van het bancaire systeem. Zo kwam het internetbetalingssysteem afgelopen vrijdag stil te liggen en konden klanten van de Rabobank gisteren opnieuw korte tijd niet internetbankieren of betalen via iDEAL.

Webwinkels zouden vorige week miljoenen euro's schade opgelopen hebben, omdat dit betalingssysteem voor hen onmisbaar is. Staal vindt het echter niet de schuld van banken dat het betalingsverkeer er geregeld uit ligt. Hij wijst erop dat banken al tientallen miljoenen in hun systemen investeren. Daarbij is sowieso onbekend hoe groot de schade exact is, stelt Staal.

Lees ook: Meer betaalmethoden maakt minder kwetsbaar

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!