RetailTrends 4: Mobiele prestaties, omnichannel en de Mensperience Store

Op de cover van het aprilnummer van RetailTrends, Piet en Arthur Feenstra, directieleden van Only for Men. Zij gaan in het nieuwe nummer onder meer in op de onlangs geopende Mensperience Store in Doesburg. Een winkel 'die toont wat wij onder het nieuwe retailen verstaan', stellen zij in gesprek met Pascal Kuipers.

Ook is er aandacht voor de Jumbo Foodmarkt. RetailTrends was aanwezig bij de opening van Nederlands grootste supermarkt. Financieel directeur Ton van Veen en formule- en innovatiemanager Ralph Bertrand vertellen over de sprong in het diepe en de invulling van zesduizend vierkante meter winkeloppervlakte.

RetailTrends 4 toont verder onderzoeksresultaten van het in retail gespecialiseerde Mobilosoft naar mobiele websites van retailers. Zo blijkt slechts elf procent van de geanalyseerde websites over een volledig geoptimaliseerde mobiele website te beschikken. Opmerkelijk in een tijd dat consumenten snel even de nieuwste schoenencollectie mobiel wil checken.

Mobiele apps van Amerikaanse winkelketens zijn het afgelopen jaar bijvoorbeeld vijf keer zo populair geworden. Marjolein Veen zet daarom in de editie 101 aansluitend ook enkele belangrijke ontwikkelingen op het gebied van smartphones als marketingtool op een rij. Welke verzamelapps vallen op en wat kunnen retailers met check ins van Foursquare?

In RetailTrends komt ook de nieuwe buzz in retail aan bod: omnichannel. Aldo Wink, e-business manager van Mirabeau, laat met een stappenplan zien dat het volgen van deze strategie niet ingewikkeld hoeft te zijn. Het vaststellen van persona's is de eerste van in de totaal tien stappen die zijn uitgewerkt.

Retailers die nu niet starten met de ontwikkeling van een omnichannelstrategie, lopen de kans op 'lost sales'. Dat stellen twee specialisten van i3, een specialist in business intelligence, in gesprek met Marcel te Lindert. "Een product dat consumenten online hebben gekocht, willen ze in een fysieke winkel kunnen terugbrengen en andersom."

Consumenten gaan ook steeds meer op zoek naar beleving in winkels en winkelgebieden. Dat maakt Ingrid Ploegmakers, manager retail marketing & communicatie bij WPM Groep, eveneens duidelijk in het vierde nummer van deze jaargang. Retailers kunnen hierop inspelen door gebruik te maken van zintuiglijke ervaringen als geluid, licht, beeld, geur, smaak en gevoel. Goed gebruik kan leiden tot een langere verblijfsduur en meer aankopen.

Ook in RetailTrends 4:
- Een nabeschouwing van het Retail Event Nederland
- Het bezoek van trendanalist Christine Boland aan het Design Indaba in Kaapstad.
- Erik van Heeg van New Store Europe over de toekomst van retail design
- Hoe te innoveren om te overleven door retailers
- De nieuwe post-hbo opleiding category management
- Het veroveren van de chique geek met smart wearables
- Eddy Giesbers, directeur/eigenaar van Giesbers Retail Communicatie over ontzorgen
- De customer journey mode- en woonbranche in kaart gebracht
- Columns van Hans Verstraaten, Antoine Endtz, Wouter van der Ley
- De vaste rubrieken Retaild in Beeld, Update, RetailReview en Vastgoedstelling

RetailTrends 4 verschijnt op vrijdag 19 april. Voor een jaarabonnement op RetailTrends, klik hier. U ontvangt dan elf keer per jaar RetailTrends en zes keer per jaar EtailTrends.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!