Primark stuwt omzet moederbedrijf

Het Britse ABF heeft met een omzetstijging van tien procent een sterk half jaar achter de rug. De multinational haalde 6,3 miljard pond (7,4 miljard euro) omzet uit alle ondernemingen op het gebied van levensmiddelen en detailhandel. De bedrijfswinst steeg zelfs met 21 procent naar 459 miljoen pond (539 miljoen euro), blijkt uit de dinsdag gepubliceerde cijfers. "Deze prestatie is te danken aan zeer sterke cijfers van Primark", zegt voorzitter Charles Sinclair.

De dochteronderneming zag de omzet de 24 weken voor 2 maart met 24 procent stijgen ten opzichte van het jaar ervoor. De omzet groeide daarmee naar 2 miljard pond (2,3 miljard euro). De identieke omzet van Primark stijgt met zeven procent, vooral dankzij de warme herfst. De koude winterdagen compenseerden dit enigszins, hoewel vooral de verkopen in Noord-Europese landen als Nederland sterk bleven. Ook de winstmarge is sterk verbeterd, zegt Sinclair.

Het afgelopen halfjaar van Primark stond daarnaast in het teken van een flinke uitbreiding. De winkelvloer nam sinds het laatste volledige boekjaar met 700.000 vierkante meter toe naar 8,9 miljoen vierkante meter. "Deze kapitaalinvesteringen blijven aanhouden", zegt Sinclair. Primark heeft volgens hem namelijk het momentum voor het toevoegen van nog meer verkoopruimte. "Voor het volledige boekjaar verwachten we een sterke groei van Primark, maar wel minder dan dit eerste halfjaar waarin geprofiteerd werd van de lage katoenprijzen", besluit hij.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!