'E-commerce stopt niet bij de zoekbalk'

Binnen e-commerce wordt 'zoeken' tegenwoordig ten onrechte gelijkgesteld aan 'shoppen'. Dat meldt ceo Hiroshi Mikitani van Rakuten op LinkedIn. Het zijn juist twee totaal verschillende visies op de toekomst van e-commerce, stelt de topman van de grootste etailer van Japan.

Zoeken doe je op de sites van veel toonaangevende etailers, zegt Mikitani. "Je vindt een balk. Je typt in wat je wilt. De technologie doet zijn werk en stuurt een lijst met producten terug. Je evalueert ze, klikt en voltooit de transactie." Zijn eigen online marktplaats kiest echter voor shopping, of beter gezegd: ontdekking.

Daarbij is er aandacht voor de mensen zelf, stelt Mikitani. Hij wijst daarbij op het gevoel dat mensen hebben in een fysieke winkel als ze ergens door verrast worden of gebruik willen maken van de kennis van een verkoper of andere klant. Iets wat volgens Mikitani niet hoeft te verdwijnen in dit digitale tijdperk.

"In onze visie zijn derden actief op de online marktplaats om verbinding te maken met klanten, nieuws en informatie met hen te delen en een bron voor de shopper te zijn." Shoppers willen ook in contact komen met mensen met gedeelde interesses, stelt de ceo. "Misschien willen shoppers literatuur met andere boekliefhebbers bespreken, foto's delen met andere diereneigenaren of over de uitdagingen van het ouderschap of de carrière praten? Daarbij kan een zoekfunctie je niet helpen." Shoppen is veel meer dan zoeken, vindt Mikitani. "E-commerce stopt niet bij de zoekbalk."

Rakuten boekte vorig jaar 4,7 miljard euro omzet en biedt onder meer met het Britse Play.com en Franse Priceminister alternatieven voor Amazon in Europa.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!