RetailTrends 5: De opmars van Coop, unieke retail designs en Lululemon

In het meinummer van RetailTrends een dubbelinterview met de directie van Coop. Algemeen directeur Fred Bosch en commercieel directeur Gerard Koning vertellen Pascal Kuipers onder meer over de gevolgen van de 'verrassende' overname van tientallen C1000-winkels. “Er wordt nu terdege rekening met ons gehouden.”

Ook is er aandacht voor een groot Europees shopperonderzoek onder 26.000 consumenten uit negen landen. Veertig procent van hen verwacht dat de eigen financiële situatie zal verslechteren, maar tegelijkertijd bestaat er de behoefte om de boodschappenmand te vullen met enkele luxe producten. Daar, maar ook in een effectievere media-inzet, zit de extra winst voor retailers en fabrikanten.

Lisette Ruzius was namens RetailTrends aanwezig bij de comeback van het Britse Marks &Spencer in Nederland. In de mini-supermarkt met e-boutique aan de Kalverstraat kunnen consumenten op touchscreens kennismaken met het mode-aanbod van het warenhuisformule. Ook het personeel is voorzien van iPads om te laten zien dat consumenten naast foodartikelen ook online kleding kunnen kopen bij de Britse speler onder Nederlands bewind van Marc Bolland.

In het vijfde nummer komt ook instore communicatie aan bod. Margot Visser interviewde daarvoor Hubert van Doorne van instore concept specialist Xidy. Volgens Van Doorne liggen er ondanks de groei van internetshoppen nog genoeg kansen voor de fysieke winkel van de retailer. Zo is er nog een grote groep consumenten die een product eerst wil ervaren en aanraken, voor aankoop. "Retailers zijn vergeten te verleiden", constateert Van Doorne.

Verder vertelt Wouter Ploeg, directeur van retailopleidingenspecialist OVD over de spagaat waarin retailers zitten. Ze willen hun kosten zo laag mogelijk houden en toch zoveel mogelijk verkopen, stelt hij. Opleidingen is een post waarop de een bezuinigd en de ander investeert. Een keuze die altijd terug te zien is op de winkelvloer, zegt Ploeg in gesprek met Margot Visser.

In de special Consument & Retail in het meinummer ook aandacht voor de komst van Lululemon naar Nederland. De retailketen heeft als enige ter wereld succesvol weten in te spelen op de wereldwijde populariteit van yoga. 25 jaar geleden opende Chip Wilson de eerste vestiging in Vancouver, nu is de formule actief in zes landen. Na onder meer Londen en Hong Kong opent Lululemon binnenkort een showroom in Amsterdam.

Henk Teunissen gaat tegenover Marissa Blijham in op de veranderende markt voor Rivièra Maison. De oprichter en ceo van de woonretailer gelooft heilig in het bestaansrecht van de fysieke winkel. "Maar dan moet het wel een ruimte zijn waar je als merk een statement kunt maken", zegt hij. Het Nederlandse interieurmerk opent daarom in ons land slechts flagshipstores. Maar als het om expansie gaat, denkt Teunissen 'grenzeloos', leert het interview.

Tot slot gaat Ad de Hond in op veranderde koers van Starbucks met betrekking tot het retail design. Als vice president store design & concepts voor de EMEA-regio van de koffieketen was hij bij de opening van de unieke vestiging aan de Bloemenmarkt. "Toen ik een groen marmeren toonbank voorstelde, gingen er eerst wenkbrauwen omhoog", stelt hij.

Ook in RetailTrends 5:
- Een nabeschouwing van het jaarcongres What's going on in retailing?!
- Hoe de systemen voor online- en offline winkels van elkaar kunnen leren
- Lieke Vogels in Retailinspiratie over het keerpunt in haar leven
- De gevolgen van de bevolkingskrimp voor de detailhandel
- Consumententrends in de Special Consument & Retail
- Columns van Hans Verstraaten, Antoine Endtz, Wouter van der Ley
- De vaste rubrieken Retaild in Beeld, Update, RetailReview en Grenzeloos

RetailTrends verschijnt op vrijdag 17 mei. Voor een jaarabonnement op RetailTrends, klik hier. Abonnees ontvangen elf keer per jaar RetailTrends en zes keer per jaar EtailTrends.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!