Fake reviews vervuilen zoekresultaten

Retailers zetten mensen in om tegen betaling positieve recensies op het internet te zetten. Daarmee spelen ze in op de plannen van Google, die met een aangepast algoritme 'bad merchants' naar beneden wil krijgen in de zoekresultaten. Het dossier performance marketing in EtailTrends 3 bespreekt dit fenomeen.

Rocket Internet heeft bijvoorbeeld een complete afdeling met stagiairs en werkstudenten voor deze zogenaamde review spam. Zij plaatsen positieve berichten en backlinks naar onder meer Groupon, Zalando, Home24 en HelloFresh. Ook Nederlandse studenten helpen mee om de Nederlandse activiteiten van Rocket Internet omhoog te krijgen in de zoekmachines.

In Nederland zelf maken met name grote meubelretailers zich schuldig aan deze vorm van performance based marketing. Omdat zij geplaagd worden door negatieve recensies en kritische noten op consumentenfora proberen zij met links naar adresgidsen en vacaturesites die berichten weg te drukken. De eigen website staat daarbij vol met positieve reacties.

Toch spreken retailers die maatschappelijk verantwoord ondernemen zich niet uit over de concurrenten die valse reviews plaatsen. Deze hebben echter wel invloed op de mededinging, aangezien winkelketens zo voor kunnen dringen op Google ten koste van concurrenten.

Lees het complete dossier over performance marketing in het derde nummer van EtailTrends. Klik hier voor een abonnement op RetailTrends. Abonnees ontvangen elf keer per jaar RetailTrends en zes keer per jaar EtailTrends.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!