Amazon groeit Walmart voorbij

Amazon is Walmart in merkwaarde voorbij gestegen. Dat blijkt uit de top 100 meest waardevolle merken ter wereld van BrandZ, waarin Apple, Google en IBM de top drie vormen.

Dit jaar steeg de merkwaarde van Amazon met 34 procent tot 45,7 miljard dollar, tegen een groei van vijf procent tot 36,2 miljard dollar bij Walmart. Flexibiliteit en de inzet op omnichannelling zijn Amazon's grootste kracht, zo schrijft Adage.com. Amazon dankt zijn financiële succes voor een groot deel aan zijn vermogen in te springen op de markt. De retailer weet zich continu aan te passen aan prijsveranderingen. Met in-store mogelijkheden in de VS en het Verenigd Koninkrijk is de retailer nu zowel online als offline actief. Daarnaast wordt de groei versterkt door zijn focus op de Chinese markt.

Ook Walmart wil inzetten op de combinatie van in-store, online en mobiel en ziet hierbij zijn vele fysieke winkels als voordeel. Met een iPhone-scan en -checkout systeem op meer dan tweehonderd locaties in de VS hoopt de retailer zijn marktwaarde te vergroten en de shopervaring voor de klant interactiever te maken. Beide concerns willen toegankelijk zijn op elk gebied van de dagelijkse routine van hun klanten.

Andy Bond, voormalig topman bij Asda, de dochteronderneming van Walmart, voorspelde eerder al dat Amazon.com Walmart in 2020 van zijn troon als grootste retailer ter wereld zou stoten. "Het is bijna zeker dat Amazon tegen 2020 gaat strijden met Walmart om die positie of er zelfs al voorbij is", aldus Bond.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!