'API vergroot bereik retailer'

Retailers hebben baat bij hun eigen application programming interface (API). Dat stimuleert namelijk anderen om apps te ontwikkelen, waarin hun producten worden gepromoot of zelfs aangeboden. Dat zegt Jeroen Baidenmann, oprichter van shopping app-ontwikkelaar DevMobile, in het performance marketingdossier van EtailTrends 3.

Zo heeft bol.com bewust gekozen voor een mobiele site en niet voor apps. "Dat laten ze aan onafhankelijke ontwikkelaars over. Maar ze faciliteren die ontwikkeling door functies van de webwinkel toegankelijk te maken via een API", zegt Baidenmann. Omdat het assortiment daarmee voor affiliates toegankelijk is, kon hij relatief eenvoudig de Zoek & Scan-app voor bol.com op de markt brengen.

Toch is die werkwijze in tegenstelling tot de Verenigde Staten hier vrij uitzonderlijk, zegt hij. Zalando.nl, waarvoor DevMobile ook een shopping app heeft gelanceerd, heeft bijvoorbeeld geen API. Daarom moet de oprichter een product datafeed ophalen bij het affiliate-netwerk, wat meer werk vergt. Terwijl retailers juist eenvoudig kunnen profiteren van alle bijkomende voordelen. "Niet alleen grote formules, maar juist ook de middelgrote ondernemingen die graag hun bereik vergroten", vult Baidenmann aan.

Omdat retailers bang zijn dat hun producten in een prijsvergelijking slecht uit de bus komen, zijn zij voorzichtig met die informatie. "Die concurreren liever op kwaliteit of service", denkt Baidenmann. "Toch zien zij over het hoofd dat affiliates en onafhankelijke app-developers extra etalages toevoegen waarin hun aanbod aangeprezen wordt." Daarbij kan de retailer zelf bepalen met wie hij in zee gaat. "Je hoeft niet met elke affiliate zaken te doen", zegt Baidenmann.

Lees het gehele interview met de oprichter van DevMobile in het dossier performance marketing van EtailTrends 3. Klik hier voor een abonnement op RetailTrends. Abonnees ontvangen elf keer per jaar RetailTrends en zes keer per jaar EtailTrends.

Ontvang elke werkdag de RetailNews-nieuwsbrief.
RetailTrends Media is ook actief op Facebook en Twitter.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!