'Onrendabele winkel blijft te lang open'

Nederlandse winkeliers houden slecht lopende winkels vaak open terwijl dat bedrijfseconomisch gezien onverstandig is. Omzetdalingen in verschillende branches hebben bijvoorbeeld nog niet tot grootschalige winkelsluitingen geleid, schrijft Het Financieele Dagblad woensdag.

"Ondernemers doen er alles aan om hun winkel open te houden, het is hun kind, maar de normale bedrijfseconomische voorwaarden worden helaas te vaak uit het oog verloren", reageert Jan Meerman, voorzitter van modebranchevereniging Inretail. Vooral in de woonbranche neemt het aantal winkels in een veel lager tempo af, dan dat de omzet daalt.

Meerman verbaast zich dan ook over het totale aantal winkels en vierkante meters winkeloppervlakte in Nederland. "Als je me drie jaar geleden had gezegd hoe de economie zou verlopen, dan had ik veel meer sluitingen voorzien", zegt hij. Hij denkt dat winkeliers vooral sluitingen uitstellen omdat ze geen alternatief hebben om iets anders te doen.

Daarbij dachten winkeliers met een wat ouder bedrijf vaak de crisis door te komen met een buffer die ze in de loop der jaren hebben opgebouwd, zegt Yvonne van Genugten, sectoranalist van Rabobank. "Ik merk nu ook dat dit optimisme bij de detaillisten begint af te nemen, de meesten hebben inmiddels wel door dat de markt ingrijpend veranderd is", stelt zij.

"We hebben veel te veel winkels in Nederland", vult Hans Biesheuvel, voorzitter van MKB Nederland, aan. "Met dit bestand zouden we twee keer zo veel mensen kunnen bedienen." Vooral het aantal meubelboulevards is hem een doorn in het oog. Hij wil dat de detailhandel hoog op de politieke agenda komt. "Er is alle reden de detailhandel nu prioriteit te geven. Daarom dat er ook een breed overleg over de winkelleegstand op gang is gebracht. Er is meer regie nodig", vindt hij.

Meerman en Van Genugten denken dat de crisis zich nog wel even voortzet. "Het gaat nog zeker twee tot drie jaar duren voor het beeld verbetert", zegt laatstgenoemde. Meerman voorziet in ieder geval tot en met 2014 nog moeizame jaren. "Ik zie nog geen licht aan het einde van de tunnel. Zeker niet in de woningmarkt", zegt hij.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!