'Invloed schandalen op vleesconsumptie overschat'

Er zijn geen signalen dat vleesconsumenten hun aankoopgedrag aanpassen na de vleesschandalen van de afgelopen maanden. Dat stelt branchepromotor Vlees.nl op reactie van het bericht van Natuur & Milieu. Die organisatie stelt dat één op de vijf consumenten zijn vleesconsumptie heeft aangepast na de recente vleesaffaires.

Volgens Vlees.nl bestaan er al lange tijd flinke verschillen tussen wat mensen zeggen en hoe ze handelen. “In de beoordeling van de peiling lijkt Natuur & Milieu de factor van het 'gewenste antwoord' niet voldoende te hebben gefilterd. Ze hadden de antwoorden met name moeten vergelijken met wat werkelijk is verkocht”, vindt Vlees.nl.

Uit de gegevens van vleesconsumptie blijkt volgens Vlees.nl dat mensen in april meer hebben uitgegeven aan rundvlees en varkensvlees in vergelijking met het eerste kwartaal. Bij rundvlees steeg ook het volume. “In april is door de gunstige prijsontwikkelingen de markt voor rundvlees wat bijgetrokken”, aldus een woordvoerder van Vlees.nl.

Veel consumenten kiezen bovendien meer dan ooit voor goedkopere producten, aldus de organisatie. De druk op de huishoudportemonnee is de belangrijkste reden dat de totale verkoop van vlees sinds de crisis een kleine min noteert, aldus de organisatie. “Omdat de prijs nogal bepalend is, ligt een grote vlucht naar biologisch vlees niet direct in de rede.” Uit de gegevens zou volgens Vlees.nl verder blijken dat andere bepalende factoren voor de vleesaankoop de smaak, aanbod van (betaalbare) alternatieven, behoefte aan variatie en het weer zijn.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!