C&A: Tazreen is een 'game changer'

De afgebrande fabriek van Tazreen Fashion in Bangladesh eind november 2012 heeft de ogen geopend van afnemer C&A. Dat zegt Philip Chamberlain, duurzaamheidsmanager van C&A Europe, in RetailTrends 6. "Door deze tragedie passen we overal ter wereld onze processen en systemen aan", zegt hij.

De manager ziet in de ramp eenzelfde keerpunt als in 1911, toen in New York ook een gebouw met meerdere verdiepingen instortte. "Sindsdien zijn de gebouwen in New York voorzien van die kenmerkende externe brandtrappen", weet Chamberlain. "Tazreen verandert de kijk op brandpreventie."

Chamberlain pleit voor een brede aanpak, waarbij de overheid, vakbonden en lokale organisaties betrokken zijn. Er is namelijk schaalgrootte nodig om een beleid te voeren, stelt hij. "We moeten op een veel meer gecoördineerde manier gaan werken."

Dat de kledingproductie terugkeert naar Europa, ziet hij niet gebeuren. De verhuizing van de textielproductie naar Azië 'is een niet te stoppen, mondiale economische ontwikkeling', stelt de duurzaamheidsmanager. Ook is de infrastructuur voor textiel hier verdwenen en valt de extra CO2-uitstoot wel mee, zegt Chamberlain. "Want alle textiel wordt over water van Azië naar Europa vervoerd."

Eerder: Sabotage oorzaak voor brand fabrikant C&A

Lees het hele interview met Philip Chamberlain in RetailTrends 6. Klik hier voor een abonnement op RetailTrends. Abonnees ontvangen elf keer per jaar RetailTrends en zes keer per jaar EtailTrends.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!