Betalen met smartphone via NFC nog geen succes

Contactloze betalingen met de smartphone via Near Field Communication zijn internationaal nog geen succes. De verwachting is dat dit jaar slechts twee procent van alle mobiele transacties wordt gedaan met de mobiele telefoon via de NFC-technologie. Dit blijkt uit een studie van het Amerikaanse onderzoeksbureau Gartner.

Het onderzoeksbureau had eerder hooggespannen verwachtingen, maar heeft die bijgesteld. Oorzaak is dat minder diensten de technologie aanbieden dan verwacht. Bovendien zoeken diensten als Google Wallet en Isis naarstig naar gebruikers.

Het onderzoeksbureau verwacht vanaf 2016 het aantal NFC-betalingen sneller toeneemt, omdat er dan meer NFC smartphones op de markt zijn en er meer contactloze apparaten in de winkels zijn. Het aantal mobiele betalingen met NFC stijgt naar vijf procent in 2017, verwacht Gartner.

In Nederland wordt alleen op Schiphol gebruik gemaakt van NFC-technologie. Deze vorm van betalen is onlangs gestart bij AKO Book & Travel, maar gaat met een speciale bankpas. In Leiden begint in augustus een proef met contactloos betalen waarbij dit ook mogelijk is met een smartphone.

Gartner denkt wel dat de totale transactiewaarde van mobiele betalingen zal stijgen met 44 procent. Was dat vorig jaar 125 miljard euro, dit jaar wordt gerekend op 180 miljard euro. Het aantal mobiele transacties stijgt van 200,8 miljoen in 2012 tot 245.2 miljoen in 2013, verwacht het bureau. “We verwachten dat wereldwijd het aantal mobiele betalingen in volume en waarde stijgt met gemiddeld 35 procent per jaar tussen 2012 en 2017. We voorspellen dat de marktwaarde 548 miljard euro is in 2017 met meer dan 450 miljoen gebruikers”, zegt Sandy Sheen, onderzoeksdirecteur van Gartner.

Bij NFC haalt de consument zijn mobiele telefoon langs een betaalterminal. Het gewenste bedrag wordt van de rekening afgeschreven, zonder dat een pincode hoeft te worden ingetikt.

Lees ook:
Contactloos betalen op Schiphol
'Contactloos betalen snel in meer winkels'

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!