Prijsverhogingen stuwen supermarktomzet

De supermarktomzet is in mei met 3,7 procent gestegen ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Daarmee is het totale bedrag gegroeid van 3,16 naar 3,22 miljard euro, blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers van onderzoeksbureau GfK. Over de eerste vijf maanden is de omzet daarmee met 3,8 procent toegenomen.

GfK maakt verder bekend dat het volume nauwelijks is gegroeid. De groei is dan ook vooral toe te schrijven aan de hogere prijs per product. Zo steeg het gemiddeld besteed bedrag per gekocht product in de eerste twintig weken van 2013 met 3,6 procent. Groente en fruit (plus 11,5 procent), bier (plus 7,5 procent) en wijn (plus 7,4 procent) zorgen voor de grootste prijsstijging.

De omzet per kassabon steeg mede door deze prijsverhogingen in de eerste vijf maanden met 2,9 procent ten opzichte van vorig jaar. Als de maanden mei van 2012 en 2013 vergeleken worden, stijgt de kassabon met 2,5 procent van 22,40 euro naar 22,95 euro.

Van de Nederlandse huishoudens kochten 15,1 het afgelopen jaar (tot en met het eerste kwartaal van 2013) boodschappen in het buitenland, concludeert het onderzoeksbureau. Zij gingen gemiddeld 6,3 keer op bezoek in het buitenland, waar ze gemiddeld voor 32,32 euro aan inkopen deden. Met 44,2 procent gaan Limburgse huishoudens het vaakst de grens over voor hun boodschappen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!