ING eerste met contactloze betaalpassen

ING is vorige week als eerste Nederlandse bank gestart met het verstrekken van passen die zijn voorbereid op contactloos betalen. Dat laat een woordvoerder van de bank weten aan RetailNews. Hij verwacht dat klanten vanaf 2014 daadwerkelijk met de nieuwe technologie kunnen betalen.

"In de tweede helft van dit jaar komen betaalautomaten met de mogelijkheid voor contactloos betalen beschikbaar voor winkeliers", verklaart hij. "In sommige gevallen kan de winkelier zijn bestaande apparatuur uitbreiden met een laser, anderen moeten nieuwe apparatuur aanschaffen", geeft hij aan.

Winkeliers zijn met name enthousiast omdat de wachtrij achter de kassa teruggedrongen kan worden, stelt de woordvoerder. "Klant kunnen snel en gemakkelijk kleine bedragen afrekenen. We verwachten dat deze methode de cashbetalingen op den duur vervangt", zegt hij. Met de pas kan, zonder het gebruik van een pincode, maximaal 25 euro per keer worden uitgegeven. Daarmee is de technologie overigens niet de opvolger van de geschrapte chipknip, benadrukt hij. "Bij contactloos betalen is er bijvoorbeeld geen sprake van een apart saldo, maar wordt het bedrag van de lopende rekening afgeschreven."

Detailhandel Nederland reageert terughoudend. "Het initiatief staat nog in de kinderschoenen en kan kinderziektes hebben", zegt Tom Ponjee, secretaris betalingsverkeer bij de branchevereniging in het Algemeen Dagblad. De Consumentenbond is bezorgd over de veiligheid van klanten. "Er moeten waarborgen zijn dat de kaart niet zomaar kan worden gekraakt of dat er niet zomaar geld van de rekening kan worden gehaald", zegt een woordvoerder.

ING investeert net als ABN Amro en Rabobank ook in betalingen via de mobiele telefoon. Deze betalingsmogelijkheid wordt 1 augustus in Leiden geïntroduceerd en later in Nederland uitgerold.

Eerder: Banken zetten in op mobiel betalen

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!