Zuid-Amerika belangrijkste groeimarkt retail

Brazilië, Chili en Uruguay zijn de meest interessante landen voor retailers om in te investeren. Dat blijkt uit de jaarlijkse Global Retail Development Index van adviesbureau A.T. Kearney. Brazilië is daarin voor het derde jaar op rij uitgeroepen tot meest significante groeimarkt voor retailers.

Voor dit jaar wordt voor Brazilië een groei van elf procent aan retail-uitgaven verwacht, mede dankzij het stijgende consumentenvertrouwen. Daarnaast is de groeiende Braziliaanse middenklasse aantrekkelijk voor retailers, stelt het adviesbureau. Luxueuze winkelcentra in São Paulo en Rio de Janeiro zorgden er verder voor dat verschillende internationale merken als Prada, Dolce & Gabbana en Gucci zich in Brazilië vestigden. Dankzij het aankomende WK voetbal in 2014 en de Olympische Spelen in 2016 wordt er tevens veel geïnvesteerd in high-traffic locaties.

China, dat van de derde naar de vierde plaats zakt, heeft het in het luxe segment juist 'lastiger dan voorheen', stelt A.T. Kearney. Veel luxemerken heroverwegen hun uitbreidingsplannen in dit land, omdat luxeproducten steeds vaker in het buitenland worden gekocht en de regelgeving voor relatiegeschenken onder ambtenaren onlangs is aangescherpt. E-commerce kan daarom een interessante optie zijn, stelt het bureau. De totale online verkopen bedroegen het afgelopen jaar 207 miljard dollar (156 miljard euro) en wordt verwacht verder te groeien.

Een andere opvallende daler in het klassement is India, dat als gevolg van de 'afkoelende wereldeconomie' van de vijfde naar de veertiende positie zakte. "Maar vanaf 2015 wordt een retailgroei van veertien tot vijftien procent per jaar verwacht", geeft A.T. Kearney aan.

Het bureau wijst ook op opvallende posities van Botswana (25) en Namibië (26). "Wanneer ontwikkelde markten geen of zwakke groei vertonen, veranderen ontwikkelende landen in belangrijke groeibronnen", verklaart Jos Leijnse, partner bij het adviesbureau. Zo biedt de index volgens hem retailers ook informatie over investeringskansen in opkomende markten als Armenië (10) en Kazachstan (11).

Eerder: 'China en Brazilië groot e-commerce potentieel'

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!