Omzetgroei Inditex en H&M onder druk

De omzetgroei van 's werelds grootste modeconcerns Inditex en H&M is de afgelopen maanden afgeremd. Dat blijkt uit kwartaalcijfers die de fashionretailers woensdag publiceerden.

H&M had in mei een relatief goede maand, met een omzetstijging van negen procent. De vergelijkbare omzet bleef echter wel gelijk. De totale omzet in het tweede kwartaal van het gebroken boekjaar nam met vijf procent toe naar 36,9 miljard kroon (4,2 miljard euro). Het Zweedse bedrijf had eind mei echter de beschikking over 2908 winkels, tegenover 2575 een jaar eerder. De vergelijkbare omzet in het tweede kwartaal is dan ook gedaald met vier procent.

Inditex, het moederconcern van Zara en Bershka, zag de nettowinst in zijn eerste kwartaal (tot en met april) met 1,4 procent stijgen tot 438 miljoen euro. De totale omzet groeide met 5,2 procent tot 3,6 miljard euro, maar betekende wel de zwakste groei in de afgelopen vijf kwartalen. Daarbij bezat het concern eind april 6058 winkels, ten opzichte van 5618 een jaar eerder.

Inditex breidt ondertussen haar e-commerce activiteiten uit. Na de lancering in Canada in april, verkoopt Zara nu online in 23 landen. De grootste winkelketen van Inditex wil deze herfst ook een webshop in Rusland openen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!