'Formule moet merk worden voor relevantie'

Retailers kunnen met hun strategieontwikkeling inspelen op de kansen die 'Retail 4.0 Integratie' biedt. Rabobank onderscheidt daarvoor vier fasen: positionering, afstemming van middelen, groei en evaluatie (afgekort PAGE). Dat staat in de visie van Jos Voss van Rabobank in RetailTrends 6.

Positionering is belangrijk omdat klanten steeds meer kunnen kiezen uit verschillende producten, kanalen en formules, maar aan de andere kant hebben ze weinig tijd. Daarom moeten retailformules volgens Voss onder meer merken worden om relevant te blijven. HEMA, Kruidvat en Albert Heijn hebben daarin het goede voorbeeld gegeven, stelt hij.

Daarnaast moet de juiste afstemming van middelen en vaardigheden de gewenste positionering realiseren, stelt Voss. Zo moeten retailers kijken naar de inzet van datamanagement en gewenst personeel. "Het maakt nogal wat uit of de formule gefocust is op het geven van service en informatie of juist op het bieden van een lage prijs", aldus de sectoranalist. Ook is het goed dat de retailer in zijn vastgoedkeuze rekening houdt met de verwachte verschuiving van omzet naar het online kanaal, stelt hij.

Voss splitst de groeistrategie op in groeirichting en groeimethoden. Voor de groeirichting moet de retailer nadenken over de opening van winkels, uitbreiding van omnichannel, het toevoegen van een franchise aan de winkelketen of expansie naar het buitenland. Groei kan autonoom bereikt worden, maar ook via fusies, overnames of een samenwerking, geeft hij aan.

Uiteindelijk wordt de ontwikkeling getoetst aan vooraf opgestelde criteria, vervolgt Voss. "Voor de evaluatie zijn diversie methoden en technieken beschikbaar, waaronder de business balanced scorecard." Op basis daarvan kan volgens Voss de uitvoering of strategie bijgesteld worden.

Lees de gehele visie van Jos Voss van Rabobank in het juninummer van RetailTrends. Klik hier voor een abonnement op jaarlijks elf RetailTrends en zes EtailTrends.

Eerder: 'Retailsector op drempel van Retail 4.0'

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!