Plato groeit ondanks moeilijke muziekmarkt

Het gaat goed met Plato en Concerto, ondanks dat de muziekbranche het moeilijk heeft. De zeven platenzaken van Dick van Dijk openen nieuwe shop-in-shops in Libris Boekhandels. Dit laat de eigenaar desgevraagd weten aan RetailNews.

Tevens wordt de Maniagroep uitgebreid. Plato levert het assortiment voor deze zogenoemde eenpitter platenzaken. Er zijn nu zes Plato-winkels, een vestiging van Concerto en de Maniagroep bestaat nu nog uit 25 winkels en dat worden er 35. In Deventer is de eerste shop-in-shop geopend in Libris Boekhandel Praamstra. Dat gaat bij een aantal andere Libris Boekhandels ook gebeuren.

Hoe kunnen deze platenzaken het hoofd boven water houden, terwijl dat Free Record Shop niet is gelukt? “Wij hebben tijdig maatregelen genomen”, stelt Van Dijk. De Plato-winkels en Concerto hebben het assortiment uitgebreid met muziekaccessoires, tv-films, muziekboeken en vinyl. “Dat laatste is een enorm ding”, zegt de eigenaar. Volgens hem is er een hele nieuwe generatie die gek is op lp’s. Ook zijn koffiecorners toegevoegd en is er vaak live muziek. Die combinatie werkt goed, stelt Van Dijk. “Het is meer een complete muziekbeleving geworden.”

De eigenaar denkt dat het voor platenzaken onverminderd moeilijk blijft en verwacht dat er in Nederland meer afvallen. Door het wegvallen van Free Record Shop dunt de markt erg uit en dat vindt Van Dijk een slechte ontwikkeling. Hij is bang dat grote spelers in de muziekbranche zoals producenten en platenmaatschappijen wegtrekken uit Nederland, omdat ze minder afzetmarkt hebben. “Dat is voor ons niet handig. We doen bijvoorbeeld grote acties samen met platenmaatschappijen. Dat komt dan in gevaar.”

Door het faillissement van Free Record Shop ziet de Plato-eigenaar wel een lichte toename van het aantal klanten. Hij verwacht echter dat de meeste Free Record Shop-klanten opgaan in een groter geheel en bijvoorbeeld meer muziek gaat downloaden. Als blijkt dat er in Plato-winkels toch meer vraag komt naar popmuziek, dan kan het zijn dat het assortiment iets wordt aangepast. “Maar het moet wel binnen onze formule passen.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!