Pour Vous gaat landelijk met 'chique' concept

AS Watson ontwikkelt voor parfumerieformule Pour Vous een nieuw concept, dat vanaf september landelijk wordt uitgerold. De onlangs ingelijfde winkelketen moet met een 'modern chique uitstraling' binnen drie jaar groeien van veertig naar tenminste honderd winkels. Dat zegt Leo van Welij, regional managing director Parfurmerie ICI Paris XL, tegenover RetailNews.

"We ontwikkelen een uniform winkelbeeld voor Pour Vous als een modern chique formule", weet Van Welij. "Dat wordt in uitvoering en visualisatie vertaald en is niet alleen van invloed op merchandising en assortiment, maar ook op de service die we willen bieden." De ombouw wordt gefaseerd uitgevoerd. “Het vraagt een investering van ondernemers en dat is niet iedereen direct gegeven. Ze krijgen de tijd om daartoe over te gaan.”

Het nieuwe Pour Vous kent vooral een hardere vorm van franchising, stelt de directeur. Volgens Van Welij leverde Pour Vous in de oude vorm niet het gewenste resultaat qua merkprofilering, 'men was zich er al van bewust dat het roer om moest'. "Wij kiezen voor een duidelijk, scherp en uniform concept richting de consument, waarbij we de unieke identiteit van de lokale ondernemer combineren met een optimale kostenstructuur dankzij onze schaalgrootte. Dat betekent absoluut een hardere franchise dan tot nu toe. Er is geen ondernemer die dat van nature prettig vindt, maar men is zich er ook van bewust dat er geen andere mogelijkheid is", laat hij RetailNews weten.

AS Watson kiest ook voor een sanering van het assortiment. “Er verdwijnen zeker artikelen, omdat een groot deel van het huidige assortiment onvoldoende verkocht wordt. Niet-renderende schapruimte is een groot probleem in de huidige winkels. Daarnaast is het assortiment per winkel te verschillend. Dat moet meer uniform, al moet er ook ruimte blijven voor unieke proposities. Ik ga uit van tachtig procent vast assortiment met twintig procent ruimte om je assortiment af te stemmen op de lokale behoefte.”

Pour Vous heeft volgens de ambities van AS Watson straks een landelijke dekking. “We willen binnen drie jaar doorgroeien naar ten minste honderd winkels. We starten in september met veertig bestaande Pour Vous-winkels. Ik verwacht dat in die periode zo’n dertig ondernemers de overstap maken naar Pour Vous en dat we er zelf nog een stuk of dertig zullen openen.”

AS Watson zoekt al langer naar uitbreiding in parfumerie. ICI Paris XL, dat dit jaar doorgroeit naar ongeveer 160 winkels, zit inmiddels ruim in zijn landelijke distributie. En dus zoekt het concern het in een andere formule, om een ander deel van de markt af te dekken, aldus Van Welij. “Met Pour Vous kunnen we kleinere marktgebieden afdekken en een andere doelgroep benaderen, waarbij de betrokkenheid van de ondernemer en zijn medewerkers, het onderscheidende assortiment en de service er meer toe doen.”
Pour Vous had vorig jaar overnamegesprekken met Douglas, maar uiteindelijk ging de keten in april dit jaar definitief naar AS Watson. De detailhandeldivisie van het Hongkongse Hutchison Whampoa heeft in Nederland Kruidvat, Trekpleister, ICI PARIS XL en sinds dit jaar Pour Vous in handen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!