Aldi formule van het jaar in het Verenigd Koninkrijk

Aldi is in het Verenigd Koninkrijk verkozen tot supermarktformule van 2013. De prijs ‘grocer of the year’ wordt uitgereikt door het Britse vakblad The Grocer. Aldi won de prijs onder andere voor de invoering van de versafdeling en de manier waarop de formule Facebook inzet om naar klanten te luisteren.

Vooral de versafdeling is een pluspunt volgens de jury. Zo breidde Aldi haar versassortiment uit met dertig procent, waarvan het meeste van lokale afkomst. Door deze zet nam de groente- en fruitverkoop met 48 procent toe, verdubbelde de verkoop van vers vlees en steeg de broodverkoop met veertig procent. De manier waarop Aldi Facebook gebruikt werd geprezen. Zo handelde de supermarktketen naar de verzoeken op Facebook om mandjes in de winkel te gebruiken. Matthew Barnes van Aldi noemt het sociale medium dan ook een ‘krachtig instrument, maar alleen als je er naar handelt’.

Een laatste punt dat door de jury genoemd werd was de opening van een filiaal op een A-locatie in Kilburn. “Aldi verandert van een starre discounter naar een flexibele multi format retailer”, aldus de jury. Barnes laat echter weten dat de keten wel trouw blijft aan zijn concept. Dit komt volgens de managing director neer op een beperkte range producten voor goede prijzen en met een kwaliteit gelijkwaardig aan merkproducten.

Ook in ons land sleutelt Aldi aan zijn concept, al is dat proces pas onlangs ingezet. Winkels worden gemoderniseerd, personeel wordt in nieuwe bedrijfskleding gestoken, de discounter krijgt een toegankelijkere website en productverpakking krijgt een belangrijkere rol. Ook breidt de super het biologische assortiment uit.

Waar de keten in Nederland in de jaren negentig nog een hip en trendy imago had, wordt het nu ingehaald door concurrenten als Lidl, Action en Xenos, constateerde branchekenner Laurens Sloot eerder deze week. "Lidl is groot geworden in Nederland en die winkel heeft ook een assortiment met voordelige producten, met een goede prijs-kwaliteitsverhouding”, aldus Sloot. Volgens hem heeft Aldi nog wel handige producten voor het huishouden, maar op dat gebied heeft de keten veel last van concurrentie van de ‘Action’s en Xenossen van deze wereld’.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!