Europees webwinkelkeurmerk naar Nederland

Nederlandse webwinkeliers kunnen sinds dinsdag ook gecertificeerd worden door het Europese keurmerk Trusted Shops. Die organisatie is met 15.000 gecertificeerde online winkels een van de grootste spelers in Europa.

Trusted Shops staat op het punt een Europese standaard te worden op het gebied van keurmerken, stelt Liesbeth Mack-de Boer, executive director marketing & sales van de organisatie. "De komst naar Nederland speelt daar een belangrijke rol in." Er zijn al verschillende internationale klanten die een keurmerk voor Nederland hebben aangevraagd, vertelt een woordvoerder van Trusted Shops. "Momenteel zijn we bezig om een aantal bekende online retailers te certificeren."

Onder meer de Nederlandse website van Zalando draagt het keurmerk al. Die webshop is echter ook gecertificeerd door Thuiswinkel Waarborg van Thuiswinkel.org, de belangenvereniging voor Nederlandse webwinkels. Directeur Wijnand Jongen noemt Trusted Shops tot op zekere hoogte dan ook concurrentie voor zijn keurmerk. "Zij doen namelijk ook wat wij doen", zegt hij.

Beide keurmerken controleren webwinkels op enkele dezelfde voorwaarden. Trusted Shops biedt iedere goedgekeurde webwinkel echter ook kopersbescherming aan. Daarmee krijgen klanten van de aangesloten webshop het aankoopbedrag van Trusted Shops terug als een product niet geleverd wordt. "Dat zie je alleen wel direct terug in de fees", relativeert Jongen. Daarbij kijkt Trusted Shops in tegenstelling tot Thuiswinkel.org niet naar de veiligheid en financiën van webwinkels, stelt hij.

Een ander verschil tussen de twee keurmerken is dat Trusted Shops een commercieel bedrijf is en Thuiswinkel.org een non-profitorganisatie, stelt Jongen. In het kader van marktwerking wil hij het Europese keurmerk echter wel graag verwelkomen in Nederland. Hij denkt echter dat webwinkeliers een voorkeur hebben voor een keurmerk dat voor en door henzelf gereguleerd wordt, zoals het Thuiswinkel Waarborg.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!