‘Europeaan minder beïnvloed door acties in winkels’

Consumenten passen hun koopgedrag aan op basis van prijsacties op de winkelvloer. 43 procent van de Europese consumenten doet zijn aankopen op basis van acties die ze tegenkomen in de winkel. Wereldwijd ligt het gemiddelde op 51 procent. Dit blijkt uit het rapport ‘New Wealth, New World, how and why we shop around the globe’ van onderzoeksbureau Nielsen.

Europese consumenten zijn zich het minst bewust van acties en kortingen. 54 procent van de ondervraagden in Europa zijn zich hiervan bewust, terwijl dit wereldwijd gemiddeld 59 procent is. Als het gaat om het vergelijken van de prijs blijkt dat slechts achttien procent van Europese consumenten bijvoorbeeld de prijs van een mobiele telefoon vergelijken. Wereldwijd is dit 43 procent.

Ondervraagden uit groeimarkten zijn gretig en staan meer open voor nieuwe merken, concludeert Nielsen. Ook onderzoeken ze producten vaker voordat ze die kopen en zijn ze gevoeliger voor een goede deal. In ontwikkelde gebieden zijn consumenten meer sceptisch en laten ze zich minder door anderen beïnvloeden.

Slechts een kwart van de Europese consumenten zegt zich snel door anderen te laten leiden bij een aankoop, terwijl dit wereldwijd 35 procent is. In een gebied als Azië-Pacific is dit zelfs 44 procent van de consumenten. Europeanen vertrouwen wel meer op professionals die producten aanraden. 45 procent zegt dit te doen. Het gemiddelde wereldwijd is twee procent.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!