Detailhandel Nederland luidt noodklok

Detailhandel Nederland maakt zich grote zorgen over de toekomst van het winkellandschap. Al jaren hebben winkels dalende omzetten door het lage consumentenvertrouwen en de vastzittende woningmarkt. Om dit het hoofd te bieden overhandigt voorzitter Jan Meerman vandaag een actieplan aan minister Kamp van Economische Zaken met daarin aanbevelingen om het ondernemersklimaat voor de detailhandel te verbeteren. Ook is een brandbrief gestuurd naar Nederlandse politici en bestuurders.

Vooral de leegstand van winkelpanden is een groot probleem. Vorig jaar stond tien procent leeg. De belangenorganisatie wil dat het makkelijker wordt om die een andere bestemming te geven, bijvoorbeeld als woningen. Ook moeten andere functies en nieuwe winkelconcepten meer kans krijgen zich in winkelstraten te vestigen. Daarnaast moeten slechte winkelmeters uit de markt worden genomen, vindt Detailhandel Nederland.

De verhoging van de btw vorig jaar van negentien naar 21 procent is de organisatie een doorn in het oog. Ze roept het kabinet op om die terug te draaien en pleit voor een nullijn bij lokale belastingen. De btw-verhoging heeft in de detailhandel geleid tot minder aankopen, daling van de werkgelegenheid en meer faillissementen. Bovendien is volgens Detailhandel Nederland de werkelijke opbrengst voor de schatkist fors lager dan eerder begroot.

Een afname van de regeldruk in Nederland en over de grenzen zou ook het ondernemersklimaat in de detailhandel kunnen verbeteren. Detailhandel Nederland is voorstander van een Benelux retailmarkt, waarbij obstakels voor verkoop over de grenzen worden weggenomen. Ze vraagt de Nederlandse overheid onderzoek te doen naar de haalbaarheid hiervan.

Naast deze hoofdpunten zijn er nog meer suggesties zoals liberalisering van winkeltijden, lagere toetredingsregels en gelijke regelgeving voor zowel fysieke als webwinkels. Het totale pakket moet ervoor zorgen dat de detailhandel als kloppend hart van de Nederlandse samenleving weer vanzelfsprekend wordt.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!