iTunes en Napster betreden ook Japanse muziekmarkt

Donderdag is Apple ook begonnen met de verkoop van iTunes in Japan. De Japanse markt is de op één na grootste markt voor muziek ter wereld. Ook concurrent Napster heeft laten weten binnen een jaar activiteiten te gaan ontplooien in Japan. Napster heeft al een joint venture gesloten met de Japanse muziekwinkelketen Tower Records. Napster en Tower Records hopen in April te kunnen starten met de verkoop. “Apple is een beetje aan de late kant met het betreden van de Japanse markt”, aldus Motoharu Sone, analist bij UFJ Tsubasa Securities. “Maar het is nog steeds een markt, die sterk in ontwikkeling is.” Op het moment maakt Sony-dochter Mora de dienst uit in de Japanse internetmuziekmarkt. Apple wil de iTunes voor een lagere prijs gaan verkopen en biedt ook een veel groter assortiment. De markt voor legale muziekdownloads is nog lang geen goudmijn, vooral door concurrentie van illegale gratis downloads. Toch ontwikkelt de markt zich snel. Apple ziet zijn online muziekwinkel op het moment nog vooral als ondersteuning voor de verkoop van de iPod. “We hopen dat de complete iPod-serie kan profiteren van de opzet van onze muziekwinkel in Japan”, aldus Greg Joswiak, vice-president van iPod productmarketing. Apple heeft als verdere groeimaatregel contracten gesloten met autofabrikanten Nissan, Mazda en Daihaitsu en gaat de iPod modellen voor de Japanse markt nu ook geschikt maken voor aansluiting op de stereo-installatie van de auto.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!