Retailers tracken consumenten via winkelwifi

Fysieke retailers in de VS volgen het gedrag van klanten via wifi-signalen van hun smartphones. Zo combineert modeketen Nordstrom deze gegevens met videobeelden van bewakingscamera’s om erachter te komen hoe lang klanten in de winkel blijven en hoe lang ze producten bekijken voordat ze het aanschaffen.

Volgens The New York Times testen ook retailers als Benneton, Warby Parker en Family Dollar het gebruik van deze technologie. Met de informatie optimaliseren zij de winkelinrichting of kunnen zij gepersonaliseerde kortingsbonnen aanbieden.

Nordstrom bevestigt enkele klachten van klanten gehad te hebben tegen deze dataverzameling. De winkelketens menen echter dat het geen grote schending is van de privacy, aangezien ze dezelfde gegevens bijhouden als webwinkels. Zulk consumentengedrag wordt online bijvoorbeeld gemeten via cookies, profielen en andere tools.

Fysieke retailers zijn op dat gebied dan ook jarenlang in het nadeel geweest ten opzichte van etailers, zegt Guido Jouret van Cisco, dat de apparatuur levert aan winkels. Volgens hem moeten ook zij de mogelijkheid hebben om erachter te komen waarom klanten bepaalde producten toch niet kopen.

"Het brengt letterlijk de Amazon-ervaring naar de winkels", stelt Corey Capasso, president van Nomi. Dat bedrijf stelt een klantprofiel op, nadat die bezoeker de app van de retailer heeft gedownload of gebruik maakt van wifi in de winkel. Daarmee worden zijn gegevens als het aantal winkelbezoeken, het aankoopgedrag en de speurtocht van de consument op de webshop inzichtelijk voor winkels.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!