Nieuw dieptepunt voor autoverkoop

De autoverkoop in Nederland kent een nieuw dieptepunt. Zo werden er in juni iets meer dan 35 duizend auto’s verkocht, 54 procent minder dan in juni 2012. Dat blijkt uit cijfers van de Belgische koepelorganisatie ACEA. In het eerste halfjaar daalden de Nederlandse autoverkopen met 36 procent. Dit is behoorlijk veel slechter dan in de gehele EU, waar de autoverkopen met 5,6 procent daalden. Nissan en Volvo de verloren de meeste omzet, namelijk zo’n 12 procent.

Als de verkopen blijven dalen heeft dit mogelijk ook negatieve gevolgen voor werkplaatsen, menen twee Rotterdamse autodealers. Merkdealers moeten omzet draaien en auto’s verkopen om geld binnen te halen voor onderhoud om te voorkomen dat zowel de showroom als de werkplaats moet sluiten. Dat blijkt ook uit de cijfers: het aantal showrooms daalt al enige tijd met twee, drie procent per jaar, maar het aantal werkplaatsen blijft gelijk.

Om de autocrisis te overleven moeten dealers investeren, vindt Martin den Heijer, manager van Mercedesdealer Rogam. “Voor fabrikanten en importeurs is de winst ondergeschikt aan de omzet. Daar worden we als dealers ook op afgerekend. Wie groter is, is succesvoller”, aldus Den Heijer.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!