Uitgevers creeren met verrijkte boeken grotere markt

Uitgeverijen in Groot-Britannie en de VS brengen niet meer alleen een boek op de markt, maar maken ook special editions en verpakken oude boeken opnieuw exclusief voor klanten. Deze ontwikkeling begon met uitgeverij Bloomsbury, die ontdekte dat ook veel volwassenen Harry Potter graag lezen, maar liever niet met een kinderboek gezien wilden worden. Als oplossing werd een speciale editie voor volwassenen in de markt gezet. Dit leverde zoveel omzet op, dat het idee bij andere uitgevers navolging vond. De opmars van crossover publishing staat niet op zichzelf. Steeds vaker veranderen of verrijken uitgevers hun product om van dezelfde titel meer exemplaren te kunnen verlopen. Dit gebeurt in de vorm van omnibussen, geillustreerde edities, heruitgaven met geheel andere omslagen, gelimiteerde uitgaven en cadeautjes. Transworld bijvoorbeeld geeft bij Undomestic Goddess van Sophie Kinsella een exclusieve Ollie & Nic-tas mee. Deze ideeen zijn op zich niet nieuw, maar worden nu zo vaak toegepast dat de klant eraan gewend raakt. De boekenbranche kan daarom niet achterblijven. `De industrie moet slimmere marketing omhelzen omdat de wereld nu meer vatbaar is voor gimmicks`, aldus uitgever Patrick Janson-Smith van Transworld.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!