Abonnementsdienst als extra verkoopkanaal

De Nederlandse startup Subb.me biedt retailers sinds vorige week een platform om eenvoudig met een abonnementsdienst te starten. Daarmee krijgen zij een 'extra, vrij risicoloos verkoopkanaal', stelt mede-oprichter Rocco Stallvord tegenover RetailNews.

Het Amsterdamse Mensocks is een van de eerste vier klanten. Subb.me heeft de fysieke winkel op een abonnementssysteem en bijbehorend betaalsysteem aangesloten, waardoor aangemelde klanten elk kwartaal de nieuwste sokken ontvangen. "Omdat het op terugkerende basis is, weet je als ondernemer precies hoeveel producten je moet verzenden", noemt Stallvord als voordeel. "En de abonnee betaalt ook nog eens vooraf."

Subb.me heeft de aanvragen van voornamelijk de wat kleinere retailers de laatste dagen zien binnenstromen, stelt hij. "Die variëren van kunst tot stropdassen en digitale producten." De ondernemers betalen voor de dienst tien euro, plus tien procent per verstuurd item. Het lage instaptarief moet anderen uitnodigen ook de stap naar een zogenaamde online subscription service te wagen. "Als het niet werkt, heb je niet gelijk een bak geld weggegooid", zegt Stallvord.

Hij ziet de dienst als logische ontwikkeling binnen de opkomst van abonnementsdiensten. Net als bij het ontstaan van de webshop bouwden partijen die eerst zelf, alvorens er diensten ontstonden die dat werk overnamen. In Nederland ging bijvoorbeeld Glossybox al in november 2011 van start. Deze maand werd de vier miljoenste cosmeticadoos verkocht via de abonnementsdienst.

Eerder: Glossybox verkoopt vier miljoenste cosmeticadoos

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!