‘Zuid-Koreaanse retail voorbeeld voor Nederland’

De Nederlandse winkelstraat moet een voorbeeld nemen aan de Zuid-Koreaanse retail. Dat stelt innovatieadviseur Jan Willem Janssen, van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel in De Telegraaf.

Waar in ons land producten en transacties centraal staan en de fabrikant in hoge mate bepaalt wat er in de winkels komt te liggen, staan in Zuid-Korea service en klanttevredenheid voorop. “Als die hoog zijn, komt de klant vanzelf, zo redeneert de Zuid-Koreaanse detaillist.”

“Het grote verschil met Nederland is dat de openingstijden, winkelformules en de hele beleving rond het shoppen daar volledig zijn aangepast aan wat de consument wil”, vertelt Janssen. Een voorbeeld is het in Seoul gevestigde modewarenhuis Fashion Broadway Migliore. Het warenhuis is zes dagen per week tot half vijf ’s ochtends geopend en wordt tegen middennacht zeer goed bezocht.

Daarnaast is ook in de meest eenvoudige winkel goede service orde van de dag en kunnen shoppers in veel winkels gebruik maken van bijvoorbeeld een automatische handsterilisator, tegen bacterievorming, of een paraplu-inpakautomaat. Nieuw is de Styler van LG, een kast waarin de klant zijn klamme colbert of jas ophangt. Door wind te blazen is het kledingstuk weer fris als de klant klaar is met winkelen.

Opvallend zijn de sterk gesegmenteerde winkels in Zuid-Korea. In bepaalde straten is bijvoorbeeld een op de drie winkels gespecialiseerd in huidverzorgingsproducten, maar heeft elke winkel een totaal andere doelgroep voor ogen. Ook zijn er strakke formules als ‘Flat’, die alleen platte schoenen verkoopt en ‘The Heel’, waar vrouwen alleen terecht kunnen voor hoge hakken.

Volgens Janssen komen dit soort speciaalzaken in Nederland te weinig voor. “Winkels met een heel beperkt productassortiment, die zich op een specifieke doelgroep richten, zijn hier nauwelijks te vinden. En dat is niet goed, want online is die variëteit er wel”, merkt de innovatieadviseur op. “In de Nederlandse winkelstraat wordt alles steeds meer van hetzelfde.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!