Initiatieven supers tegen personeelsverloop

Supermarkten willen personeel meer aan zich binden en ontplooien hiervoor verschillende initiatieven. Dit schrijft het Algemeen Dagblad. De een neemt meer ervaren werknemers aan, de ander neemt werknemers van een sociale werkplaats in dienst. Albert Heijn start per september met huiswerkbegeleiding van jonge werknemers.

De supermarkten beginnen volgens Henk van der Ploeg van FNV Bondgenoten in te zien dat investeren in personeel, kwaliteit en goede producten direct merkbaar is in de winkels. Hier sluit supermarktspecialist Gerard Rutte zich bij aan. Volgens hem lijdt de kwaliteit van een supermarkt onder veel jong personeel met nauwelijks opleiding en weinig binding met zijn werkgever.

Van der Ploeg denkt dat supermarkten personeel beter aan zich kunnen binden als ze het loon verhogen, in plaats van allerlei andere initiatieven. Volgens hem is het verloop onder jonge werknemers hoog, omdat een ander baantje vaak meer oplevert. Hij ziet dat veel supermarkten juist meer veertienjarigen aannemen nu het aanbod vijftienjarigen schaars is geworden.

Ook deskundige Rutte verwacht niet dat een maatregel als huiswerkhulp van Albert Heijn leidt tot meer binding. Volgens hem moet er veel breder in personeel worden geïnvesteerd, anders wordt de klantvriendelijkheid minder. Rutte ziet dat kleine winkels vaak wel bereid zijn om iets meer te betalen voor beter personeel. “Het lukt de leidinggevende in een groot concern niet, als hij de hete adem van het hoofdkantoor in de nek voelt.”

Albert Heijn denkt wel dat huiswerkhulp helpt bij het binden van jonge werknemers. In het AD zegt een woordvoerder dat het hoofddoel is om de jongeren te stimuleren in de maatschappij. Hij ziet het binden van de jongeren aan Albert Heijn als een neveneffect. “Als ze het prettig vinden om naar huiswerkbegeleiding te gaan, blijven ze misschien wel bij ons werken.”

Eerder op RetailNews:
'Personeel maakt het verschil in omnichannel'

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!