De Bijenkorf sluit vijf warenhuizen

Het doek valt voor filialen van de Bijenkorf in Groningen , Breda, Den Bosch, Arnhem en Enschede. In de laatste twee winkelpanden vestigt zich in het najaar van 2014 discount modewinkel Primark. De resterende zeven Bijenkorf warenhuizen, worden op het niveau van een flagshipstore gebracht met de focus op luxe en premium merken en hoogstaande service.

“Met de focus op premium experience sluit de Bijenkorf veel beter aan op de huidige wensen van onze klanten. Zij zoeken merken, service en winkelbeleving van internationale allure”, licht ceo Giovanni Colauto de plannen van het bedrijf toe. De komende vijf jaar wordt tweehonderd miljoen euro geïnvesteerd voor verbetering van de ‘look & feel’ van de vestigingen in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Eindhoven, Amstelveen en Maastricht.

De premium experience strategie wordt versneld ingevoerd door het succes van het filiaal in Amsterdam. Hier is de afgelopen jaren ervaring opgedaan met het versterken van merken, service en winkelbeleving. Ook online wil het warenhuis een volwaardig flagshipstore-ervaring bieden. De fysieke en virtuele winkelvloer worden verder geïntegreerd met optimaal gebruik van de mogelijkheden van app’s voor smartphones, tablets en social media. De nieuwe strategie levert volgens de Bijenkorf vijfhonderd banen op.

Door de sluiting van de vijf filialen van de Bijenkorf verdwijnen 262 arbeidsplaatsen. Arnhem en Enschede gaan al op 1 januari 2014 dicht en hier vervallen 153 arbeidsplaatsen. De Bijenkorf heeft de betreffende werknemers laten weten ernaar te streven om zoveel mogelijk te herplaatsen bij andere vestigingen. Met de vakbonden is een sociaal plan overeengekomen, waarbij er ook extra inspanningen worden verricht om medewerkers van werk naar werk te helpen. De winkels in Groningen, Breda en Den Bosch sluiten in het voorjaar van 2016. De komst van Primark naar Arnhem en Enschede levert 740 banen op.

Lees ook:
Sluiting Bijenkorf-filialen geeft CNV ‘zure bijsmaak’

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!