AH-directeur: 'Afhaalpunt kannibaliseert niet'

Pick-up points van Albert Heijn halen geen omzet weg bij vestigingen van de supermarktketen in de buurt. Alleen als het afhaalpunt in een winkel zit, dalen de verkopen van dat filiaal. "En dan nog is het beperkt", zegt algemeen directeur Sander van der Laan zaterdag in het NRC Handelsblad.

"Overal waar we afhaalpunten geopend hebben, is onze totale omzet fors omhoog gegaan", vervolgt hij. Gemiddeld besteden klanten tussen de tachtig en negentig euro bij pick-up points, in de winkel ligt dat bedrag tussen de zestien en zeventien euro. Daarnaast laten klanten van albert.nl gemiddeld voor 140 tot 150 euro aan boodschappen thuisbezorgen.

Ahold maakte eind vorig jaar nog bekend dat Amerikaanse consumenten juist meer besteden bij afhaalpunten. Klanten laten daar gemiddeld voor 150 dollar (112 euro) thuisbezorgen en halen voor 175 dollar (131 euro) bij de Amerikaanse click & collect service.

De opkomst van Jumbo als tweede grote speler stimuleert Albert Heijn te blijven vernieuwen, stelt Van der Laan verder. Zo verbetert de supermarktketen de versafdeling en probeert het de concurrent 'online voor te blijven'. "Wij zijn niet voor niets zo hard bezig met de pick-up points", zegt de directeur. "Die hebben onze concurrenten nog niet."

Inmiddels beschikt Albert Heijn over twaalf afhaalpunten: enkele zelfstandigen en pick-up points op een parkeerplaats van een bestaande Albert Heijn en in winkels. Van der Laan sluit niet uit dat er ook afhaalpunten op stations komen. Het concern wil uiteindelijk landelijke dekking.

Eerder: Ahold: afhaler besteedt meer aan boodschappen

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!