'Winkels moeten een verhaal vertellen om te overleven'

Winkels moeten een goed verhaal overbrengen om deze tijden van leegstand te overleven. Dat vinden retail- en consumentenexperts. Paul te Grotenhuis, manager pers en pr van brancheorganisatie Inretail, verduidelijkt dat het hebben van een goed verhaal het geheime ingrediënt is van winkelbeleving.

Die winkelbeleving wordt voor consumenten een steeds belangrijkere reden om naar een winkel te gaan. “Goede verhalen trekken mensen. Zonder verhaal geen winkelbeleving”, aldus Te Grotenhuis. Zo’n verhaal kan bijvoorbeeld de honderdjarige geschiedenis van een groot warenhuis zijn, of een duidelijk uitgedragen visie van de winkel. Het meest effectief is zo’n verhaal als deze mond tot mond overgedragen wordt door klanten, zo zegt de persmanager.

Bob Rijnders, eigenaar en oprichter van jeanszaak Best of Brands (BOB) in Hoogland heeft een passend verhaal voor zijn zaak. Hij gaf iedere klant die een broek van het eigen merk Butcher of Blue kocht, een paspoort waarin ze bijhielden wat er met de broek gebeurde. Wie het dagboek en de spijkerbroek na een jaar inleverde kreeg honderdvijftig procent van de aankoopwaarde terug.

Ook ‘low-budget’-winkels als Action vertellen iets: mensen gaan naar de Action om veel spullen voor een lage prijs te kopen. Volgens bedenker van marketingplatform Storytelling Matters, Debbie Bernasco, straalt alles aan de winkels van Action dit uit. “De inrichting van Action is zonder nonsens neergezet, praktisch maar zonder poespas”, aldus Bernasco.

“Iedere consument is anders en heeft andere budgetten, maar gevoelig voor goede verhalen zijn we allemaal”, benadrukt Te Grotenhuis.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!