Pocketmarkt bevindt zich in crisis

Uitgevers van pocketboeken hebben een verkoopsucces dit jaar harder nodig dan ooit, aangezien de pocketmarkt zich in een crisis bevindt. Met zomeracties proberen zij het tij te keren. De crisis is te wijten aan de invoering van de euro, die het prijsbeeld van de consument in de war heeft geschopt en de verkoop van pockets daarmee een flinke knauw heeft toegebracht. Consumenten vinden in tegenstelling tot vijf jaar geleden dat de midprice-editie de beste prijs/kwaliteitsverhouding heeft, en niet de pocket. Voor de invoering van de euro was een Rainbow-pocket tien gulden goedkoper dan de midprice, nu is dat 4,50 euro. Feitelijk is er nauwelijks verschil, maar in de ogen van de consument is de afstand kleiner geworden. `Daardoor zijn we de cadeaumarkt kwijtgeraakt`, aldus salesmanager Maarten Richel van Uitgeverij Maarten Muntinga. `Als je op een feestje met een pocket aan komt zetten - dus met een cadeau onder een tientje - kijken ze je afkeurend aan`, zegt uitgever Maarten Boers van Pandora/Olympus. Cijfers wijzen al lange tijd op een krimpende pocketmarkt. Sinds de Algemene Pocketindex (APX) met voorgaande jaren vergeleken kan worden, staat deze voortdurend in de min (afgezien van de pieken tijdens de Nationale Pocketweek). De omzet was in 2004 6,3% lager dan in 2003, terwijl de afzet liefst 12,8% daalde.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!