Omzetgroei supermarkten vlakt af

De omzetgroei van supermarkten is het afgelopen halfjaar maandelijks afgevlakt. De supermarktomzet is in augustus nog met 1,5 procent toegenomen, tegenover 4,3 procent over de maanden maart en april. Dat blijkt uit woensdag gepubliceerde cijfers van onderzoeksbureau GfK.

"Door de voortdurende crisis wordt de consument steeds voorzichtiger", verklaart marktonderzoeker Joop Holla van GfK. De koopkracht komt verder onder druk te staan, terwijl de consument wellicht ook bezuinigt na zijn vakantie-uitgaven. "Dat laatste zagen we vorig jaar ook", aldus Holla.

Supermarkten behaalden in augustus 2,52 miljard euro omzet, tegenover 2,49 miljard een jaar eerder. De omzet per kassabon lag met gemiddeld 21,20 euro 0,9 procent hoger dan vorig jaar. Afgezet tegen een inflatiecijfer van 2,9 procent voor voeding en dranken concludeert GfK dat het volume in supermarkten vorige maand is gedaald.

De supermarktomzet is in de eerste 36 weken van dit jaar met 3,4 procent gegroeid. De waarde van de kassabon steeg gemiddeld met 2,6 procent. Voor 2013 verwacht het onderzoeksbureau een omzet van 33,6 miljard: drie procent meer dan vorig jaar. In 2014 groeit de supermarktomzet met twee procent, verwacht GfK op basis van de ontwikkeling van onder meer het prijsniveau, aantal huishoudens en volume.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!