Omzetgroei detailhandel door extra koopdag

De Nederlandse detailhandelsomzet is in juli met 1,2 procent toegenomen ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. De prijzen stegen met 2,8 procent, het volume kromp met 1,6 procent. Dat blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers van het CBS.

Het is de eerste groei sinds augustus 2012. Juli telde dit jaar een zondag minder en een woensdag meer dan vorig jaar. Gecorrigeerd voor dit koopdageffect kromp de detailhandelsomzet ongeveer met een procent.

Supermarkten noteerden met een omzetstijging van 8,1 procent de grootste groei sinds januari 2009. Alle foodretailers samen waren goed voor een omzetgroei van bijna zeven procent. De omzet in non-food daalde in juli met 2,6 procent, waarbij het volume met 4,5 procent kromp. Met name winkels in consumentenelektronica leverden met 12,8 procent veel omzet in. Textielsupermarkten wonen juist 7,2 procent aan omzet ten opzichte van een jaar geleden.

Postorderbedrijven en pure online spelers zagen hun verkoopcijfers in juli met bijna elf procent stijgen.

Eerder: Omzetkrimp detailhandel neemt iets af

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!