'Non-food retailer moet één klantgroep bedienen'

De non-food retailer moet één type consument zo goed mogelijk proberen te bedienen. Dat advies gaf research consultant Lianne van der Wijst van onderzoeksbureau GfK afgelopen week op het congres Shopping Today. "Weet hoe je klant eruit ziet en zet in op segmentatie."

Van der Wijst onderscheidt vier typen consumenten, die de retailer in de winkelstraat of webwinkel kan tegenkomen. De calculerende shopper (negentien procent van alle consumenten) winkelt zonder plezier en is goed voorbereid. Hij wil op prijs kunnen zoeken en geen onzekerheden tegenkomen over bestellingsvoorwaarden. De weloverwogen shopper (27 procent) winkelt juist wel met plezier en is op zoek naar de juiste informatie en service.

Als derde type onderscheidt de consultant de passieve shopper (28 procent), die winkelen 'als een bezoek aan de tandarts ervaart'. "Iets meer mannen en ouderen maken onderdeel uit van deze groep", aldus Van der Wijst. Winkels moeten vooral goed bereikbaar zijn, een helpende hand bieden, maar niet over een groot aanbod beschikken. Dat laatste geldt juist wel voor de gepassioneerde shopper (26 procent). "Voor die groep geldt de uitspraak 'Ik shop, dus ik besta'", zegt Van der Wijst. Deze shopper moet volgens haar verleid worden, omdat hij gevoelig is voor impulsaankopen.

De winkelier moet een van de type klanten zo veel mogelijk centraal stellen, denkt zij. "Een cco, chief customer officer, kan daar zeker aan bijdragen."

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!