RetailTrends 10: IKEA online, toekomstscenario’s en vastgoedspecial

IKEA Nederland verkoopt sinds afgelopen zomer eindelijk online. Ons land is de dertiende markt waar de retailer zijn woonwaren ook via het web verkoopt. Marissa Blijham sprak e-commerce manager Peder Apelgren en marketing manager Nico de Jong over de online stappen van het woonwarenhuis.

Twee jaar terug was IKEA Nederland gewoonweg nog niet klaar voor een webshop, geeft De Jong toe. “De interne organisatie moest eerst op orde zijn. Daar hebben we alle aandacht aan gegeven. Alles wat IKEA doet ligt immers onder een vergrootglas”, constateert de marketing manager.

Online blijft groeien, maar wat zijn de gevolgen voor het winkellandschap? Rabobank ontwikkelde vier mogelijke toekomstscenario’s en formuleert vijf acties die retailers nu al kunnen ondernemen om in te spelen op de toekomst. Het meest waarschijnlijke toekomstscenario volgens Rabobank? Ontwrichting.

De promotiedruk binnen het supermarktkanaal bereikt dit jaar een historisch hoogtepunt en doorbreekt de grens van twintig procent. De drogisterijbranche realiseert zelfs veertig procent van haar omzet aan de hand van aanbiedingen. Een oprukkende fenomeen binnen deze ontwikkeling zijn de segmentpromoties. Marktonderzoeksbureau IRI brengt de effecten in kaart.

Leegloop is niet de enige trend in retailvastgoed, schrijft Toine van der Heijden in de jaarlijkse Special Vastgoed van RetailTrends’ oktobernummer. Er zijn tegenbewegingen gaande. In het artikel ‘Fast goed & slow goed’ komen er drie voorbij, waaronder de dynamiek van artisan retail als antwoord op webshops. Opwekkende conclusie: ook kleinere plaatsen zijn in staat nieuw leven in te blazen in hun winkelbestand.

De vastgoedspecial bevat ook een reportage over New Babylon Shops & Restaurants dat in september haar deuren opende. RetailTrends volgde sinds januari vorig jaar de ontwikkelingen van het winkelcentrum. In deze editie het sluitstuk van een vierluik.

Verder in de Special Vastgoed: een chirurgische ingreep in het hart van de Leidse binnenstad; kosten besparen met klimaatbeheersing en Redevco’s chief executive Andrew Vaughan. “Locaties met een buzz. Daar gaat het om”, weet de topman van het vastgoedbeleggingsbedrijf.

Hans Geels is sinds april algemeen directeur van woon/lifestyleformule Dille & Kamille. Na ruim twintig jaar in de goede doelenmarkt actief te zijn geweest, is hij nieuw in de retailbranche. Een voordeel, zo ziet hij het. “Als buitenstaander die niet gepokt en gemazeld is in retail, heb ik een frisse kijk op de organisatie.” Hij gaat in de nieuwste RetailTrends onder meer in op de expansieplannen van de keten en bekent het lastig te vinden online naar de winkelvloer te brengen.

Wat doen retailers met hun grote weidewinkels wanneer de klant uitwijkt naar het internet en lokale buurt-gemakswinkels? Tesco probeert de aantrekkingskracht van zijn hypermarkten te vergroten door onderdak te bieden aan nieuwe foodformules. In RetailTrends 10 een blik op de food first-strategie van het supermarktconcern.

Ook in RetailTrends 10:
- 27 categoriewinnaars Beste Winkelketen van Nederland 2013
- Experts zien weer groeiscenario's
- Vernieuwing in de parfumeriemarkt
- Franchise heeft toekomst
- Reclame en marketing op een hoger niveau
- Database publishing voor elke retailer haalbaar
- Interview directie Inretail: 'Branches bestaan niet meer'
- Columns van Hans Verstraaten, Wouter van der Ley, Antoine Endtz
- De vaste rubrieken Retail in Beeld, Update, RetailReview, Grenzeloos en Service

RetailTrends 10 verschijnt vrijdag 4 oktober. Voor een jaarabonnement, klik hier.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!